Normativa i bones pràctiques per àmbits

Etiquetatge i presentació del producte propi

Etiquetatge de productes elaborats per o per a l'establiment i les anomenades marques blanques per a establiments de cadenes comercials 

Les obligacions de la normativa

Si l'establiment comercial disposa d'una gamma de productes propis cal tenir en compte que ha d'emprar com a mínim el català en les dades obligatòries de l'etiquetatge i en les instruccions del producte (article 128-1.2 de la Llei 22/2010 del Codi de consum de Catalunya). Això afecta tant un producte amb un embalatge elaborat com un producte artesanal en què s'hi adjunta una informació bàsica d'ingredients.

L'incompliment de la normativa constitueix una infracció, i l'empresa productora del producte, en aquest cas l'establiment o grup d'establiments, en són els responsables. Segons la mateixa legislació, aquesta infracció és qualificada de lleu. No obstant això, quan es tracta d'una infracció continuada o d'una pràctica habitual es converteix en infracció greu (article 331-6 de la Llei 22/2010 del Codi de consum de Catalunya).

Si l'establiment comercial distribueix productes propis que tenen denominació d'origen, segell de qualitat o són productes catalans artesanals han d'emprar el català en totes les dades -siguin o no obligatòries- de l'etiquetatge, instruccions i embalatges (article 34.2 de la Llei 1/1998 de política lingüística). 

Hi ha obligacions també al Principat d'Andorra:

  • Andorra: el català s'ha d'utilitzar en l'etiquetatge en pràcticament tots els productes elaborats, fabricats, envasats o etiquetats per empreses andorranes i a Andorra i distribuïts en territori andorrà. Així mateix, aquesta obligació també afecta les instruccions, la garantia i els altres escrits inserits en els productes (article 16 de la Llei d'ordenació de l'ús de la llengua oficial del 2000).

Propostes per a una bona pràctica

  • Una bona pràctica és procurar que la resta d'informacions no obligatòries que figurin en l'etiquetatge i embalatge dels productes propis siguin també en català, sobretot les més evidents, de manera especial la dita «literatura» del producte.
  • Si l'establiment comercial es troba en terres de parla catalana, o la cadena d'establiments té com a mercat preeminent aquests territoris, la llengua catalana hauria de tenir un caràcter destacat a l'etiqueta.

Fes servir el català